Selecteer een pagina

Adidas

2 minuten

-

jorick

Adidas is een van de grootste sportkledingmerken ter wereld. Het bedrijf is opgericht door Adi Dassler, die samen met zijn broer Rudolf in 1924 begon met het maken van schoenen in hun moeders wasruimte. In 1949 richtte Adi Adidas op, terwijl zijn broer Rudolf het rivaliserende merk Puma oprichtte. Beide merken zijn inmiddels uitgegroeid tot grote, wereldwijde ondernemingen. Maar terwijl ze ooit samenwerkten, zijn ze nu elkaars concurrenten geworden. Toch hebben ze allebei een belangrijk doel gemeen: duurzaamheid.

Duurzaam ondernemen

Adidas is toegewijd aan het verminderen van de impact van zijn producten op het milieu. Het bedrijf heeft zich ten doel gesteld om in 2024 alleen nog maar gerecyclede materialen te gebruiken. In 2020 introduceerde het bedrijf zijn ‘Futurecraft.Loop’-schoenen, die volledig recyclebaar zijn. Het bedrijf heeft ook zijn productieproces aangepast om water te besparen en heeft zich gecommitteerd aan het verminderen van zijn CO2-uitstoot.

Ook Puma is bezig met het verminderen van de impact van zijn producten op het milieu. Het bedrijf heeft zich ten doel gesteld om tegen 2030 alleen nog maar duurzame materialen te gebruiken en CO2-neutraal te zijn. Puma heeft ook een ‘Clever Little Bag’ ontwikkeld, die 65% minder karton gebruikt dan traditionele schoenendozen.

Beide merken hebben ook programma’s opgezet om hun gebruikte producten te recyclen. Adidas heeft bijvoorbeeld ‘Reebok Forever Floatride GROW’ uitgebracht, een hardloopschoen die is gemaakt van duurzame materialen, zoals algen en eucalyptus. Puma heeft zijn ‘Bring Me Back’-programma, waarbij klanten oude Puma-producten kunnen terugbrengen voor recycling.

Adidas en Puma zijn niet de enige sportmerken die zich inzetten voor duurzaamheid. Veel andere merken hebben soortgelijke initiatieven gelanceerd om hun ecologische voetafdruk te verminderen. Maar Adidas en Puma hebben een lange geschiedenis van rivaliteit en concurrentie, en het is bemoedigend om te zien dat ze samenwerken aan een gemeenschappelijk doel.

Al met al is het duidelijk dat Adidas en Puma zich inzetten voor duurzaamheid en het verminderen van hun impact op het milieu. Door gerecyclede en duurzame materialen te gebruiken en programma’s op te zetten voor het recyclen van gebruikte producten, laten ze zien dat ze serieus zijn over het beschermen van onze planeet. En dat is een stap in de goede richting voor de hele sportkledingindustrie.


Relevante lessen

Duits - Leesvaardigheid

Bekijk les € 79,99
Gratis

Digitaal werken MBO

Rechten voor MTL

Bekijk les € 79,99