Doe jij een MBO opleiding? Dan is de kans groot dat jij een school account gekregen hebt. Hiermee kan jij makkelijk en snel op meerdere educatie platformen inloggen.
Inloggen via Entree Of login met je bestaande accountMarketing bestaat al sinds het begin van de 20ste eeuw (jaar 1900 tot 2000). De eerste marketingmix werd bedacht en gebruikt sinds 1964. Maar sinds dien is er veel veranderd; internet bijvoorbeeld. En -zoals met bijna alles- is het ook niet meer weg te denken binnen (online) marketing. Dat heeft dus ook invloed op de “traditionele” marketingmix (de »4P’s). In deze les leer je over het 4C-model en het SIVA-model.
→ De marketingmix (offline)
Er zijn twee moderne(re) benaderingen van de marketingmix die beter aansluiten bij de online wereld van tegenwoordig: Het 4C-model en het SIVA-model.
Het 4C-model wordt het eerst genoemd in 1990 (dus ongeveer met de komst van het internet). Het model geeft aanknopingspunten om de klant beter te begrijpen.
4P’s vs 4C-model:
Vier P’s | Vier C’s |
---|---|
Product | Customer solution of Core benefit (jouw product is de oplossing voor het probleem van de klant) |
Prijs | Cost to customer (wat kost het de klant?) |
Plaats | Convenience (gemak; hoe maak je het de klant zo makkelijk mogelijk?) |
Promotie | Communication (promotie = zenden, communicatie = twee kanten op) |
Uitgevonden in 2005 (C.Dev en D.Schultz) met als doel de traditionele marketingmix te moderniseren.
4P’s vs SIVA-model:
Vier P’s | SIVA-model |
---|---|
Product | Solution (jouw product is de oplossing voor het probleem van de klant) |
Promotie | Information (welke informatie wilt de klant hebben over het product?) |
Prijs | Value (we hebben het niet meer over de prijs, maar over de waarde voor de klant) |
Plaats | Access (hoe toegankelijk ben jij voor klanten?) |
De geschiedenis van de marketingmix:
→ Marketingmix (1964); Vooral geschikt voor productiebedrijven.
→ 4C-model (1990); Past beter bij een meer klantgerichte organisatie.
→ SIVA-model (2005); De jongste marketingmix, dus voor moderne marketing?