Selecteer een pagina

Onderwerp 3: SEA

De eerste posities (bijv. in Google) kun je ook afkopen. Dat gebeurt via SEA. Betaalde resultaten dus. Op de allereerste positie wordt het meest geklikt en daarom hebben veel bedrijven geld over om op die positie te staan. Dat kan al vanaf €0,01 per klik.

Voorkennis

Inleiding in online methoden en technieken
Customer journey
SEO

Begrippen

Hoe werkt dat dan, SEA?

Figuur 3 – Voorbeeld SEA met zoekopdracht “pizza”

Hoeveel betaal je?
Hoeveel je betaalt is afhankelijk van de concurrenten. Als er veel bedrijven zijn die allemaal op één en dezelfde zoekopdrachten gevonden willen worden, dan gaat de prijs al gauw omhoog. Zoek maar eens op ‘pizza’. Sommige bedrijven hebben meerdere euro’s over om bovenaan te staan.

Betaalde zoekresultaten kun je zien aan de hand van het woord “Advertentie” voor het domein. SEA zet je voornamelijk in om een betere zoekpositie te creëren. Daarnaast kun je bij SEA gemakkelijker bepalen welke tekst je wilt laten zien. Je betaalt er immers zelf voor.

Call to Action
Een Call To Action (CTA) werkt altijd in advertenties. Een CTA gaat gepaard met een werkwoord. Je wordt gevraagd iets te doen. In Figuur 3 zie je bij de advertentie van Domino’s de CTA: “Stel je pizza naar wens samen”. Andere voorbeelden van een CTA zijn: “Bestel nu”, “Reserveer je diner”, “Download de brochure”.

Hoeveel je betaald is dus afhankelijk van een aantal zaken. Concurrenten hebben we al genoemd. Laten we ook de andere drie erbij pakken. De prijs per klik is afhankelijk van:

  • Jouw totaal beschikbare budget
  • De concurrentie
  • Het bedrag wat jij per klik over hebt
  • De kwaliteit van je advertentie

De prijs wordt binnen een fractie van seconden op basis van de bovenstaande factoren bepaald. Als je advertentiekwaliteit hoog is, kun je tot wel 30% betere tarieven krijgen. Zijn er geen of weinig concurrenten aanwezig, dan wordt de prijs niet omhoog gedreven. Advertenties kosten al gauw tussen de € 0,10 en € 0,80 per klik. Als je alles goed hebt ingesteld en je werkt in een niche-markt dan zijn advertentiekosten van € 0,01 haalbaar. Is er veel concurrentie en heb je een product wat erg populair is, dan kunnen advertentiekosten ook oplopen tot €5,- per klik.